TEMATYKA BADAŃ I METODY BADAWCZE W POSZCZEGÓLNYCH JEDNOSTKACH INSTYTUTU

KATEDRA ALGOLOGII I MYKOLOGII

Zespół algologiczny:

  • Nowoczesna taksonomia różnych grup glonów z wykorzystaniem specjalistycznych technik mikroskopowych i systemów biologicznych.
  • Biologiczna ocena stanu ekologicznego ekosystemów śródlądowych z wykorzystaniem okrzemek.
  • Glony jako organizmy wskaźnikowe cech środowiska na różnym stopniu przekształcenia antropogenicznego.
  • Glony i porosty jako czynniki korozyjne materiałów budowlanych i obiektów zabytkowych.
  • Wpływ związków biobójczych na rozwój biofilmów fotosyntetyzujących.

Zespół mykologiczny:

  • Nowoczesna taksonomia różnych grup grzybów z wykorzystaniem specjalistycznych technik mikroskopowych i molekularnych.
  • Różnorodność, ekologia i chorologia grzybów i porostów na obszarach o różnym stopniu antropopresji.
  • Grzyby i porosty jako organizmy wskaźnikowe cech środowiska i narzędzie w biomonitoringu.
  • Zagrożenie i ochrona grzybów i porostów na poziomie lokalnym, regionalnym i globalnym.
  • Porosty jako czynniki korozyjne materiałów budowlanych i obiektów zabytkowych.

  • mikroskopia konfokalna i skaningowa
  • spektrofotometria
  • chromatografia cieczowa
  • izolacje komórek
  • hodowle linii komórkowych
  • barkoding

W zależności od zainteresowań, nasi studenci z kierunku Biologia realizują ciekawe tematy badań w ramach prac dyplomowych.

Proponowane tematy prac licencjackich i magisterskich:

  • Różnorodność gatunkowa okrzemek w źródłach Bieszczadzkiego Parku Narodowego.
  • Wzorce czasowego i przestrzennego zróżnicowania zbiorowisk okrzemek dla potrzeb kryminalistyki.
  • Metody zamrażania komórek sinic i glonów a ich zdolności rewitalizacji.
  • Tempo wzrostu biofilmów glonów lądowych w różnych warunkach środowiskowych.
  • Dynamika zbiorowisk sinic w zmieniających się warunkach środowiska.
  • Różnorodność grzybów ( mykoryzowych , nadrewnowych , podziemnych) lub porostów na obszarach chronionych (np. rezerwaty przyrody), leśnych, miejskich, poprzemysłowych (hałdy, zwałowiska).
  • Wpływ wybranych czynników biotycznych i abiotycznych na zróżnicowanie gatunkowe i funkcjonalne grzybów i porostów w kontekście np. zmian klimatu, wpływu granic zasięgu organizmów powiązanych, urbanizacji, gospodarki leśnej, przemysłu.
  • Grzyby i porosty w ocenie przemian środowiska, rekultywacji, zalesianiu i ochronie lasu.
  • Siedliska antropogeniczne (np. parki, lasy miejskie, cmentarze) jako refugia rzadkich i zagrożonych gatunków grzybów i porostów.
  • Znaczenie ekologiczne i gospodarcze gatunków obcych i inwazyjnych, patogenicznych, symbiotycznych.

KATEDRA ANTROPOLOGII

  • Biologia dawnych populacji ludzkich (odtwarzanie migracji, pochodzenia etnicznego, diety, stanu zdrowia, cech fizycznych)
  • Paleopatologia (zmiany chorobowe, obrażenia możliwe do zbadania na szczątkach kostnych, wady rozwojowe)
  • Antropologia ontogenetyczna (identyfikacja czynników prenatalnych i środowiskowych kształtujących przebieg rozwoju a także kondycję biologiczną człowieka na różnych etapach ontogenezy, biologiczne wyznaczniki stresu w populacjach ludzkich, np. nasilenie asymetrii fluktuacyjnej parzystych struktur ciała)
  • Antropologia kliniczna (wpływ wad rozwojowych i chorób na rozwój człowieka, morfologiczne skutki schorzeń)
  • Wskaźnik palcowy 2D:4D jako marker stanu zdrowia
  • Genetyczne i środowiskowe uwarunkowania cech pigmentacyjnych człowieka, predykcja cech pigmentacyjnych człowieka na podstawie badań DNA
  • Epigenetyka – gdy geny wchodzą w interakcję ze środowiskiem (wiek epigenetyczny w kryminalistyce i medycynie)
  • Odontologia środowiskowe uwarunkowania wieku wyrzynania się zębów, wyznaczniki stresu okołoporodowego i środowiskowego widoczne na zębach, morfologia zębów u osobników z wadami genetycznymi
  • Antropologia sądowa
  • Laboratorium kopalnego DNA – badania ludzkiego i bakteryjnego materiału genetycznego z zastosowaniem wysokoprzepustowych technik sekwencjonowania (ang. Next Generation Sequencing)
    • Badanie zmienności genetycznej populacji historycznych zamieszkujących tereny Polski od neolitu do czasów współczesnych
    • Ocena markerów (SNP) związanych np. z tolerancją laktozy, pigmentacją skóry, osteoporozą, mtDNA i in.
    • Ocena obecności patogenów w populacjach historycznych (paleomikrobiologia), interakcje host-patogen.
  • Laboratorium technik digitalizacyjnych

  • Antropometria (instrumentarium Martina)
  • Techniki obrazowania i badań antropometrycznych (VECTRA H1 3D Imaging System)
  • Pomiary cech pigmentacyjnych skóry i włosów (dermospektrometry Cortex Technology® oraz DermaLab® Combo Series) oraz ocena barwy tęczówek oczu (skala Martina)
  • Opracowywanie materiałów odontologicznych i zastosowanie mikroskopii świetlnej do obserwacji mikrostrukturów zębów
  • Badania ludzkiego i bakteryjnego materiału genetycznego (Next Generation Sequencing)
  • Analizy poziomu metylacji DNA (zegary epigenetyczne)
  • Techniki digitalizacyjne materiału osteologicznego (Scan3D UNIVERSE 5 MPix)

  • Zmienność morfologii zębów w populacjach ludzkich (Biologia I stopień oraz II stopień)
  • Czynniki warunkujące rozwój prenatalny człowieka (Biologia I stopień oraz II stopień)
  • Biologiczne skutki przemian społeczno-gospodarczych w historii człowieka (rewolucja neolityczna, feudalizm, rewolucja przemysłowa) (Biologia I stopień oraz II stopień)
  • Badania biologii historycznych i pradziejowych populacji ludzkich (migracje, pochodzenie etniczne, dieta, stan zdrowia, cechy fizyczne) (Biologia I stopień oraz II stopień)
  • Wskaźnik wtórnej proporcji płci jako populacyjny wyznacznik stresu środowiskowego (Biologia I oraz II stopień)
  • Zmienność pigmentacji człowieka współczesnego (nowe metody i kierunki badań) (Biologia I stopień oraz II stopień)
  • Antropologia w naukach medycznych i sądowych (Biologia I stopień, Biologia kryminalistyczna)
  • Nowe techniki badań w antropologii: kopalne DNA, izotopy, paleomikrobiologia (Biologia I stopień oraz II stopień)
  • Zróżnicowanie biologiczne populacji ludzkich na świecie (Biologia I stopień)
  • Badanie związku stężenia witaminy D i kortyzolu, a składu ciała wśród łódzkich dzieci (Biologia II stopień)
  • Związek między stresem emocjonalnym w okresie dzieciństwa a wiekiem menarche u dziewcząt (Biologia I stopień)
  • Warunki rozwoju prenatalnego a stan zdrowia człowieka w toku późniejszej ontogenezy (Biologia I stopień)
  • Wskaźnik 2D:4D a choroby układu sercowo-naczyniowego u człowieka (Biologia II stopień)

Jesteśmy otwarci na Państwa propozycje!

KATEDRA BADANIA RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ, DYDAKTYKI I BIOEDUKACJI

  • Ekologia i ewolucja ptaków​ – dr hab. Piotr Minias, prof. UŁ, dr hab. Tomasz Janiszewski, ​dr hab. Radosław Włodarczyk, prof. UŁ, dr Maciej Kamiński
    • Immunogenetyka - zróżnicowanie i ewolucja genów kodujących receptory układu odpornościowego;
    • Ewolucja cech fizjologicznych, ekologicznych i historii życiowych ptaków (np. gniazdowania kolonijnego)​;
    • Genetyczne i ekologiczne podstawy procesu synurbizacji ptaków​
  • Ochrona i ekologia kręgowców lądowych​ – dr hab. Tomasz Janiszewski, dr Janusz Hejduk
    • Ekologia chronionych gatunków kręgowców lądowych ​- grupy modelowe: płazy i gady, ptaki wodno-błotne, szponiaste krukowate, nietoperze itd. ​(rozmieszczenie i liczebność​, sukces rozrodczy​, migracje​, zimowanie​​);
    • Występowanie, ochrona bierna i czynna zagrożonych gatunków kręgowców ​- fauna kręgowców lądowych obszarów chronionych (rezerwaty, parki krajobrazowe, obszary Natura 2000), restytucja żółwia błotnego na Ziemi Łódzkiej​, waloryzacja i monitoring fauny kręgowców lądowych.
  • Ekologia bezkręgowców​ – dr hab. Katarzyna Szczepko, prof. UŁ
    • Żądłówki (społeczne i samotne pszczoły i osy, grzebacze, złotolitki, nasteczniki) - faunistyka, systematyka, gatunki rzadkie, zagrożone i chronione​; ekologia (preferencje siedliskowe)​; zgrupowania w różnych typach siedlisk​.
  • Ekologia i ochrona bezkręgowców​ – dr hab. Maciej Bartos, prof. UŁ
    • Ekologia behawioralna​ - strategie łowieckie​, wzrok i analiza informacji wzrokowej, instynkt i doświadczenie​, elastyczność behawioralna​;
    • Biologia i ekologia pająków​ - różne grupy, różne ekosystemy, różne problemy​;
    • Stawonogi jako ektopasożyty ptaków​- biologia pasożytów​, interakcje pasożyt-żywiciel​;
    • Różnorodność biologiczna i ochrona przyrody ​w ekosystemach miejskich​ - waloryzacja i projektowanie siedlisk dla zachowania różnorodności biologicznej​.

Żądłówki siedlisk antropogenicznych (miejskich/pozamiejskich)

Przykłady już zrealizowanych tematów:

  • Osowate (Hymenoptera, Vespoidea, Vespidae) drewnianych budynków w Kampinoskim Parku Narodowym.
  • Trzmiele Bombus Latreille, 1802 (Hymenoptera, Apidae) siedlisk otwartych pochodzenia antropogenicznego w Kampinoskim Parku Narodowym.
  • Trzmiele (Bombus Latreille, 1802) i trzmielce (Psithyrus Lepeletier, 1833) Łodzi.
  • Wpływ działalności człowieka na różnorodność gatunkową trzmieli Bombus sp. (Hymenoptera, Apidae).
  • Żądłówki (Hymenoptera: Aculeata) muraw napiaskowych formujących się de novo na polach uprawnych (żądłówki siedlisk porolnych).
  • Pszczolinkowate (Hymenoptera, Apoidea, Andrenidae) siedlisk otwartych pochodzenia antropogenicznego w Kampinoskim Parku Narodowym.
  • Smuklikowate (Hymenoptera, Apoidea, Halictidae) siedlisk otwartych pochodzenia antropogenicznego w Kampinoskim Parku Narodowym.
  • Pszczołowate (Hymenoptera, Apoidea, Apidae) terenów porolnych w Kampinoskim Parku Narodowym.
  • Miesierkowate (Hymenoptera, Apoidea, Megachilidae) terenów porolnych w Kampinoskim Parku Narodowym.
  • Żądłówki (pszczoły, osy) (Hymenoptera: Aculeata) siedlisk podmokłych/siedlisk leśnych (Obszar RAMSAR - Wigierski Park Narodowy).
  • Wpływ introdukcji/inwazji dębu czerwonego (Quercus rubra L.) w siedliskach borowych na różnorodność gatunkową owadów zapylających (grupa Aculeata).
  • Charakterystyka biometryczna wybranych linii hodowlanych pszczoły miodnej (Apis mellifera Linnaeus, 1758).

Prace licencjackie realizowane w ramach specjalności nauczycielskiej:

  • Nauczanie-uczenie się w szkole podstawowej i ponadpodstawowe. Rola wychowawcy i nauczyciela przedmiotu (przyroda i biologia) w procesie kształcenia

Przykłady już zrealizowanych tematów:

  • Jak zostać inspiracją? Subiektywna ocena kompetencji nauczycieli a wybór kierunku studiów ich uczniów.
  • Istotność kompetencji nauczyciela i ich wpływ na wybór profilu klasy przez uczniów szkół średnich.
  • Problemy zdalnego nauczania w szkole podstawowej z perspektywy nauczyciela.
  • Metody aktywizujące wykorzystywane przez nauczycieli na lekcjach przyrody i biologii w szkołach podstawowych w Łodzi.
  • Wykorzystanie metod doświadczalnych w nauczaniu przyrody i biologii w szkole podstawowej.
  • Metody obserwacyjne w nauczaniu biologii w szkole podstawowej.
  • Edukacja żywieniowa. Uczeń z problemami odżywiania się w szkole podstawowej.
  • Rola nauczyciela w rozpoznawaniu i terapii zaburzeń odżywiania się (anoreksji, otyłości i bulimii) u dzieci i młodzieży szkolnej.
  • Metody pracy i komunikacja nauczyciela z dziećmi z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej w szkole podstawowej.
  • Metody wspomagania rozwoju ucznia z zespołem Aspergera w szkole podstawowej na lekcjach przyrody i biologii.

KATEDRA BIOGEOGRAFII, PALEOEKOLOGII I OCHRONY PRZYRODY

Misją Katedry jest odkrywanie i poszukiwanie wiedzy na temat adaptacji roślin do różnych warunków zmieniającego się środowiska. Badamy lokalne adaptacje i globalne trendy wpływające na rozmieszczenie i życie roślin. Patrzymy, jak obecne zmiany klimatu wpływają na roślinność i cofamy się w czasie, by sprawdzić, jak zmieniało się środowisko przez tysiące lat. Wykorzystując wyniki naszych badań, podejmujemy działania w ochronie przyrody, szczególnie w ekosystemach leśnych i mokradłowych. Próbujemy ratować ginące gatunki i staramy się przewidzieć, gdzie w przyszłości będą mogły się znajdować miejsca bezpieczne dla bioróżnorodności – jej przyszłe refugia.

Refugia, jak one działają

W skrócie, to unikalne miejsca, które oferują schronienie organizmom w okresach ekstremalnych wyzwań, takich jak zmiany klimatyczne. Analizujemy na przykład, jak funkcjonują ostoje roślin górskich w terenach nizinnych. Nasze badania obejmują również lasy, które mogą chronić wrażliwe gatunki podczas suszy, identyfikujemy potencjalne przyszłe centra leśnej bioróżnorodności.

Jak rośliny się dostosowują

Rośliny są mistrzami w dostosowywaniu się do życia w różnych warunkach. Dzięki badaniom na poziomie ekologicznym i molekularnym rozumiemy lepiej, jak sobie radzą w gradientach środowiska od gór po niziny; jak lokalne adaptacje pomagają im przetrwać, a nawet jak dostosowują się do stresu, nie zmieniając swojego DNA.

Paleoekologia, czyli rośliny z przeszłości

To fascynujące śledztwo, jak zmiany klimatu, wylesienia, pożary czy zanieczyszczenia wpłynęły na roślinność w jeziorach, torfowiskach i lasach. Dzięki badaniom pokładów torfu i osadów jeziornych odkrywamy, jak zmieniały się ekosystemy w długiej perspektywie czasu. Jest to lekcja historii, która pozwala zrozumieć obecne zmiany w przyrodzie.

Teledetekcja w służbie ekologii

Dzięki danym satelitarnym i lotniczym możemy lepiej zrozumieć, jak wygląda nasza planeta i monitorować zachodzące zmiany w środowisku przyrodniczym. Teledetekcja umożliwia nam dzisiaj np. analizę rozmieszczenia drzew i reakcji drzewostanów na stres. To narzędzie pomaga w identyfikacji drzew w miastach, monitorowaniu inwazyjnych gatunków i identyfikacji mokradeł. Teledetekcja staje się też dzisiaj podstawowym narzędziem w zarządzaniu ochroną przyrody.

Ochrona przyrody na nowo

Opracowujemy nowe sposoby ochrony bioróżnorodności, nie tylko w parkach narodowych, rezerwatach przyrody i obszarach Natura 2000, ale też w naszych miastach. Szukamy najlepszych rozwiązań, aby zachować przyrodę w dobrym stanie.

Zielona świadomość

Coraz więcej ludzi zdaje sobie sprawę, jak ważny jest kontakt z naturą i jak możemy lepiej dbać o nasze zielone dziedzictwo. Analizujemy sposoby wspierania działań ochrony przyrody w naszym codziennym życiu.

Pracownicy Katedry prowadzą różnorodne badania terenowe i laboratoryjne. Wyprawy badawcze obejmują regiony naszego kraju, ale również góry i obszary arktyczno-borealne Europy, Azji i Ameryki Północnej. Prowadzimy eksperymenty ogrodowe, analizy molekularne i biometryczne roślin. Istotnym elementem naszej pracy są również wieloaspektowe analizy przestrzenne z wykorzystaniem narzędzi GIS.

  • Analizy warunków środowiskowych in situ: dostępność światła, wilgotności, pH i temperatury gleby.
  • Analizy poziomu chlorofilu in situ w roślinach.
  • Terenowa kartografia biogeograficzna (np. rozmieszczenie ginących gatunków) z wykorzystaniem narzędzi GPS.
  • Matematyczne modelowanie nisz ekologicznych i zmian potencjalnych zasięgów roślin z wykorzystaniem uczenia maszynowego w środowisku R.
  • Modelowanie tendencji dynamicznych w populacjach roślin. 
  • Izolacja DNA z materiału roślinnego. PCR. Ocena stężenia i jakości DNA.
  • Analizy z zakresu genetyki populacyjnej i filogeografii.
  • Analizy GIS z wykorzystaniem oprogramowania QGIS oraz ArcGIS Pro.
  • Analiza zdalnych danych termalnych w badaniach środowiskowych.
  • Wykorzystanie danych hiperspektralnych i ALS i ich analiza z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
  • Ocena kondycji zdrowotnej drzew z wykorzystaniem zdalnych danych środowiskowych.
  • Rekonstrukcja zasięgów i wymagań siedliskowych torfowców Sphagnum.
  • Analiza rdzeni torfowych i osadów jeziornych i dolinnych, identyfikacja makro i mikroszczątków roślinnych.
  • Analiza biometryczna i wagowa roślin w warunkach laboratoryjnych.
  • Projektowanie nowych form ochrony przyrody, w szczególności nowych rezerwatów przyrody i obszarów Natura 2000.
  • Opracowywanie programów ochrony ginących gatunków roślin – ochrona in situ i ex situ.
  • Ocena skuteczności form ochrony przyrody.
  • Badania ankietowe świadomości ekologicznej miast oraz mieszkańców terenów chronionych.

Prace licencjackie realizowane są w ramach tematyki badań prowadzonych w Katedrze. Istnieje możliwość wyboru tematu zgodnie z zainteresowaniami studenta po wcześniejszej konsultacji z kierującym pracą. Przykładowe tematy prac znajdują się poniżej.

  • Wpływ współczesnych zmian klimatycznych na główne gatunki drzew w Polsce i Europie.
  • Przyszłość sosny zwyczajnej Pinus sylvestris w polskich lasach.
  • Znaczenie lasów społecznych w ochronie przyrody.
  • Różnorodność genetyczna populacji roślinnych a ich potencjał adaptacyjny.
  • Nowoczesne metody ochrony czynnej gatunków zagrożonych wyginięciem.
  • Modelowanie matematyczne nisz ekologicznych.
  • Ocena realizacji celów zrównoważonego rozwoju w Polsce i na świecie.
  • Lokalne systemy ochrony przyrody.
  • Zachowanie kapitału przyrodniczego miast.
  • Świadomość ekologiczna mieszkańców Polski, Europy i świata.
  • Działalność ekologicznych organizacji pozarządowych (eNGO) w Polsce i na świecie.
  • Konflikty środowiskowe w Polsce i na świecie.

Prace magisterskie realizowane są w ramach tematyki badań prowadzonych w Katedrze. Istnieje możliwość wyboru tematu zgodnie z zainteresowaniami studenta po wcześniejszej konsultacji z kierującym pracą. Przykładowe tematy prac znajdują się poniżej.

  • Jaka jest przyszłość dzwonecznika wonnego w Polsce? Analiza zasobów populacyjnych i dotychczasowych metod ochrony.
  • W poszukiwaniu ekotypów odpornych na suszę: przykład ekotypu sosny spalskiej.
  • Wpływ zmiany klimatu na występowanie kostrzewy tatrzańskiej – modelowanie i prognoza dla endemitu Karpat Zachodnich.
  • Eksperymentalna ocena wpływu stresu suszy na rośliny.
  • Przyszłe refugia bioróżnorodności w lasach – modelowanie dla wybranych ekosystemów.
  • Modelowanie nisz ekologicznych i zasięgów roślin górskich w warunkach zmiany klimatu.
  • Mapa Drzew Łodzi - mocne i słabe strony społecznych inwentaryzacji drzew.
  • Regionalna czerwona lista zagrożonych gatunków roślin woj. łódzkiego (badania ankietowe).
  • Analiza wyników z wieloletniego monitoringu populacji gatunków zagrożonych wyginięciem.
  • Analiza efektów zabiegów ochrony czynnej podejmowanych dla zachowania gatunków zagrożonych.

KATEDRA EKOLOGII I ZOOLOGII KRĘGOWCÓW

Ichtiologia:

  • Biologia wybranych gatunków ryb i minogów
  • Ekologia inwazyjnych gatunków ryb
  • Strategie rozrodcze ryby
  • Monitoring ichtiofauny systemów rzecznych i starorzeczy
  • Ocena wieloletnich zmian w zgrupowaniach ryb

Biologia i ekologia makrobezkręgowców wodnych:

  • Bentofauna rzek o zaburzonym reżimie hydrologicznym
  • Ekologia Chironomidae, Trichoptera i Bivalvia
  • Rola owadów (Chironomidae i Trichoptera) w sieciach troficznych rzek
  • Zróżnicowane reakcje Chironomidae w odpowiedzi na stres środowiskowy
  • Ocena zasobów pokarmowych i ich rozdział między gatunkami ryb o różnej strategii żerowania
  • Parazytofauna małży
  • Interakcje międzygatunkowe

Ornitologia:

  • Występowanie, ekologia rozrodu i ochrona bociana czarnego i pustułki w Polsce środkowej

Herpetologia:

  • Monitoring, ekologia, biologia płazów i gadów
  • Wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na występowanie i rozprzestrzenienie chronionych gatunków
  • Rzadkie gatunki płazów i gadów w Polsce
  • Adaptacje płazów i gadów do ekstremalnych warunków siedliskowych
  • Sygnalizacja chemiczna u płazów i gadów

  • Praca w terenie: połowy ryb, pobór prób bentosowych, pobór prób do analiz genetycznych, znakowanie i teledetekcja ryb, pomiary parametrów fizyczno-chemicznych wody, pomiary biometryczne, wybiórczość siedliskowa
  • Prace laboratoryjne: szacowanie parametrów populacyjnych (zagęszczenie, biomasa, różnorodność biologiczna bezkręgowców wodnych i ryb), praca przy binokularze i mikroskopie: identyfikacja taksonomiczna bezkręgowców bentosowych, analiza biologii ryb (dieta, płodność, wiek i wzrost), hodowle bezkręgowców wodnych, eksperymenty behawioralne, analizy genetyczne
  • Analiza statystyczna danych: analizy wielowymiarowe, modelowanie

Proponowane tematy prac dyplomowych z podziałem na kierunki:

Biologia środowiskowa:

  • Świadomość istnienia obiektu u ssaków naczelnych
  • Wybrane aspekty biologii bociana czarnego
  • Wykorzystywanie narzędzi przez zwierzęta
  • Rodzaje uczenia się u zwierząt
  • Bionika – wynalazki podpatrzone i zaczerpnięte z przyrody
  • Deformacje morfologiczne owadów wodnych w odpowiedzi na stres środowiskowy
  • Markery stresu oksydacyjnego u owadów wodnych
  • Strategie rozrodcze ryb

Ochrona środowiska:

  • Prawo wodne. Przeszkoda w realizacji inwestycji czy ochrona interesów osób korzystających z zasobów wód śródlądowych?
  • Zagrożenia różnorodności biologicznej
  • Ochrona bezkręgowców wodnych w Polsce
  • Morfologiczne, fizjologiczne i behawioralne adaptacje owadów wodnych/ryb do zmian środowiskowych
  • Monitoring stref miejskich pod kątem oceny presji inwestycji na przyrodę
  • Formy ochrony zagrożonych gatunków zwierząt
  • Wady i zalety odnawialnych źródeł energii
  • Monitoring cieków na podstawie makrobezkręgowców/ryb

Proponowane tematy prac dyplomowych z podziałem na kierunki:

Biologia środowiskowa:

  • Wybrane aspekty biologii pustułki
  • Biologia i ekologia wybranych chronionych i inwazyjnych gatunków ryb
  • Relacja małż – różanka (eksperymenty behawioralne)
  • Rozumienie gestu wskazywania u psa domowego
  • Deformacje morfologiczne owadów wodnych z rzek poddanych antropopresji
  • Biologia i ekologia wybranych gatunków ochotek
  • Sygnalizacja chemiczna u jaszczurki zwinki
  • Rola środowiska w kształtowaniu mikrobiomu ryb/minogów/płazów/gadów

Ochrona środowiska:

  • Preferencje siedliskowe chronionych gatunków ryb i minogów
  • Relacje społeczne w populacjach krajowych gatunków ryb – eksperymenty telemetryczne
  • Wykorzystanie cech biometrycznych organizmów wodnych do oceny stopnia zanieczyszczenia rzek i zbiorników
  • Ocena stopnia zanieczyszczenia miejskich cieków Łodzi w oparciu o biomarkery
  • Zmiany w rozmieszczeniu minogów na obszarze kraju
  • Zastosowanie kapsuł monitoringowych do oceny stopnia zanieczyszczenia wód na terenach miejskich
  • Wpływ antropopresji na cechy historii życiowej larw ochotkowatych (Chironomidae)

KATEDRA GEOBOTANIKI I EKOLOGII ROŚLIN

  • Badania terenowe - inwentaryzacja terenowa wybranego gatunku/grup gatunków, flory lub roślinności oraz monitoring bioróżnorodności i procesów dynamicznych w ekosystemach leśnych i leśno-zaroślowych, w tym na stałych powierzchniach badawczych
  • Badania na materiale zielnikowy
  • Badania eksperymentalne in situ (las) oraz ex situ (w Ogrodzie Naukowo-Dydaktycznym Wydziału BiOŚ)
  • Doświadczalnictwo polowe, doświadczalnictwo w warunkach kontrolowanych, doświadczalnictwo z materiałem siewnym (kiełkowanie nasion), wagowe analizy wzrostu, analizy morfometryczne organów roślinnych (analiza obrazu), analizy przyżyciowe (nieniszczące) – spektrofluorymetria i analizy przewodności szparkowej, ilościowe i jakościowe metody biochemiczne
  • Komputerowe modelowanie nisz ekologicznych (analiza rozmieszczenia refugiów klimatycznych, analizy porównawcze, wpływ zmian klimatu na rozmieszczenie gatunku)
  • Obrazowanie z wykorzystaniem SEM (skaningowy mikroskop elektronowy) oraz mikroskopii świetlnej
  • Analizy metryczne – komputerowe i manualne pomiary cech metrycznych
  • Analizy statystyczne

  • Rozmieszczenie roślin rzadkich i chronionych oraz wpływ globalnego ocieplenia na nisze ekologiczne tych gatunków.
  • Zróżnicowanie strategii poboru żelaza i innych metali przez gatunki ciepłolubnych muraw napiaskowych i kserotermicznych.
  • Ekofizjologiczne podstawy niedoboru żelaza u kwasolubnych i zasadolubnych gatunków roślin.
  • Interakcje między środowiskiem glebowym i roślinami.
  • Wpływ metali, światła, dostępności wody i składników odżywczych na kiełkowanie i wzrost gatunków rodzimych i obcych.
  • Zróżnicowanie flory i roślinności lasów (lasy gospodarcze oraz lasy objęte ochroną prawną).
  • Przemiany roślinności lasów w czasie i przestrzeni, przyczyny i skutki; w tym: wpływ gospodarki leśnej na bioróżnorodność lasów.
  • Ekologiczne i ekonomiczne skutki introdukcji i zawlekania gatunków obcych do lasów rodzimych.
  • Lasy porolne: kształtowanie zalesień i ich rola w przestrzeni przyrodniczej.
  • Usługi ekosystemowe związane z lasami.
  • Ochrona bioróżnorodności w lasach na różnych poziomach jej organizacji.
  • Ekologia mszaków epifitycznych i epiksylicznych w lasach niżowych i górskich.
  • Wykorzystanie mszaków w ocenie stanu biotopów naturalnych i antropogenicznie zmienionych.
  • Wykorzystanie mszaków w zielonej architekturze miejskiej.
  • Taksonomia, zmienność i rozmieszczenie rodzaju Plagiothecium na świecie.
  • Rodzaj Fontinalis w Europie, Azji i Ameryce Północnej.
  • Bioindykacyjna rola naziemnej warstwy mszystej ekosystemów leśnych Polski Środkowej.
  • Medyczny potencjał mszaków.
  • Mchy Australii.
  • Badania na poziomach: fizjologicznym, biochemicznym, cytologicznym i molekularnym w kontekście m. in. strategii ewolucyjnych, które wpływają korzystnie na plonowanie i poszerzanie odporności/tolerancji na stresy środowiskowe.
  • Czynniki warunkujące przetrwanie i inwazyjność gatunków.
  • Naturalne substancje biostymulujące o potencjale do wykorzystania w ekologicznych uprawach roślin.
  • Biologia i ekologia gatunków inwazyjnych z rodzaju Impatiens.
  • Znaczenie mikromorfologii nasion w taksonomii.
  • Interakcja roślina-owad w ekologii gatunków inwazyjnych.

  • Zmiany klimatu, a rośliny zagrożone wyginięciem.
  • Wpływ zmian klimatu na gatunki reliktowe.
  • Wpływ zmian klimatu na orchidee i ich zapylacze.
  • Rozmieszczenie populacji wybranych gatunków chronionych i reliktowych w Polsce Środkowej.
  • Rozmieszczenie i zróżnicowanie preferencji klimatycznych wybranych gatunków orchidei.
  • Dendroflora parków i obszarów miejskich.
  • Biologia jemioły pospolitej.
  • Rośliny lecznicze i trujące.
  • Wymagania roślin wobec warunków edaficznych, plastyczność roślin względem zmian chemicznych w glebie.
  • Badania porównawcze nad ekologią kiełkowania gatunków z różnych siedlisk.
  • Biologia i ekologia gatunków inwazyjnych.
  • Konkurencja gatunków rodzimych i introdukowanych o siedlisko w zbiorowiskach leśnych i zaroślowych.
  • Dostępność bazy pokarmowej dla leśnych zapylaczy w różnych typach zbiorowisk leśnych.
  • Wzmacnianie bioróżnorodności lasów przez kształtowanie stref ekotonowych i ognisk biocenotycznych.
  • Stan zachowania gatunków charakterystycznych i wyróżniających w wybranych zbiorowiskach leśnych.
  • Ostoje różnorodności gatunkowej flory w lasach.
  • Wykorzystanie dziko rosnących roślin użytkowych do wzmacniania usług ekosystemowych lasów.
  • Zasoby populacyjne sasanki wiosennej, goździka sinego i innych cennych gatunków.
  • Zróżnicowanie biometryczne osobników rosnących w wybranych populacjach.
  • Analiza wyników monitoringu stanowisk ginących gatunków roślin, a także efektów reintrodukcji oraz różnych metod ochrony czynnej tych roślin.
  • Mikrosiedliskowe uwarunkowania występowania reliktów puszczańskich w Polsce Środkowej.
  • Ekologiczne czynniki determinujące występowanie mszaków epifitycznych w lasach gospodarczych.
  • Znaczenie rezerwatów w ochronie bioróżnordności mszaków.
  • Flora mchów i wątrobowców rezerwatów w Polsce Środkowej.
  • Znaczenie parków podworskich, jako ostoi rzadkich i chronionych gatunków mchów i wątrobowców.
  • Inwazyjne gatunki drzew jako potencjalne siedlisko epifitycznych mchów i wątrobowców.
  • Wykorzystaniem mszaków w zielonej architekturze zielone dachy, ogrody fasadowe.
  • Synonimizacja i typifikacja wybranych mchów.
  • Zmienność i rozmieszczenie rodzaju Plagiothecium na świecie.
  • Morfologiczno-anatomiczna zmienność rodzaju Fontinalis w Ameryce Północnej.
  • Bioindykacyjny charakter epigeicznych mszaków.
  • Wykorzystanie mszaków w badaniach medycznych.
  • Flora mchów Australii.
  • Zmienność biochemiczna wybranych gatunków, czyli jak roślina reaguje na stresy środowiskowe.
  • Wybrane strategie ewolucyjne/substancje biostymulujące o potencjale aplikacyjnym.
  • Potencjał antyoksydacyjny wybranych mchów.
  • Co kryje się w mchu? - Analizy biochemiczne wybranych gatunków.
  • Czy mech może mieć potencjał komercyjny?
  • Określenie czasu zgonu na podstawie śladów botanicznych – w oparciu o wybrane sprawy sądowe (I stopień).
  • Ocena przydatności materiału karpologicznego jako materiału dowodowego (I stopień).
  • Słynne trucizny roślinne wykorzystywane w starożytności lub w XX wieku (I stopień).
  • Trucizny roślinne wykorzystywane w beletrystyce (I stopień).
  • Zastosowanie ultrastruktury nasion w taksonomii – na przykładzie wybranej grupy roślin (II stopień).
  • Występowanie oraz wpływ mszyc na rozwój populacji gatunków z rodzaju Impatiens (II stopień).
  • Flora i roślinność Rezerwatu Polesie Konstantynowskie (II stopień).
  • Biologia zapylania wybranego gatunku inwazyjnego (II stopień).
  • Plastyczność fenotypowa gatunków inwazyjność (II stopień).
  • Zdolność unoszenia się na wodzie nasion a ich żywotność, na przykładzie gatunków inwazyjnych (II stopień).

KATEDRA UNESCO EKOHYDROLOGII I EKOLOGII STOSOWANEJ

  • ekohydrologia
  • ekohydrologia miasta
  • biotechnologie ekologiczne (sekwencyjne systemy sedymentacyjno-biofiltracyjne (SSSB), wysokoefektywne strefy ekotonowe (WSE), bariery denitryfikacyjne)
  • rozwiązania oparte na przyrodzie (NBS) i adaptacja do zmiany klimatu
  • ocena stanu jakości wód z wykorzystaniem parametrów fizyko-chemicznych, biologicznych i molekularnych (monitoring środowiska)
  • systemy wczesnego ostrzegania i kontroli przebiegu procesów sukcesyjnych w kolejnych stadiach eutrofizacji
  • redukcja symptomów eutrofizacji (takich jak np. toksyczne zakwity sinic) w zbiornikach zaporowych i jeziorach (hydrobiomanipulacja)
  • bioremediacja w rekultywacji ekosystemów wodnych i lądowych (fitotechnologie)
  • akwakultura dla zwiększenia produktywności rybackiej oraz zachowania bioróżnorodności i poprawy jakości wód śródlądowych
  • ekotoksykologia
  • badania zlewniowe jakości wód i ścieków
  • modelowanie matematyczne i zastosowanie GIS (identyfikacja i eliminacja zagrożeń w skali dorzecza, rozwiązania systemowe w gospodarce wodnej, usługi ekosystemowe dla społeczeństwa)
  • zróżnicowanie i zależności między mikroorganizmami w ekosystemach wodnych
  • ksenobiotyki (farmaceutyki, mikroplastik, metale ciężkie)

  • metody fizyko-chemiczne
  • metody chromatograficzne (chromatografia cieczowa, gazowa)
  • metody molekularne, w tym analizy genetyczne i enzymatyczne
  • zastosowanie sond wieloparametrowych w monitoringu parametrów fizyko-chemicznych wód
  • hydroakustyka
  • określanie kinetyki sorpcji oraz pojemności sorpcyjnej wybranych sorbentów wobec fosforu

We współpracy z Europejskim Regionalnym Centrum Ekohydrologii Polskiej Akademii Nauk:

  • oznaczanie jonów rozpuszczonych w wodzie z wykorzystaniem wysokociśnieniowej chromatografii jonowej
  • analiza całkowitego węgla organicznego działająca w oparciu o utlenianie w podwyższonej temperaturze na katalizatorze platynowymi i detekcję w podczerwieni
  • analiza fosforu i azotu ogólnego z wykorzystaniem analizatora przepływowego oraz metod spektrofotometrycznych

Proponowane tematy prac dyplomowych z podziałem na kierunki:

Kierunek Ochrona Środowiska:

  • Mała energetyka wodna oddziaływanie na środowisko a korzyści dla gospodarki i lokalnych społeczności.
  • Stan wód powierzchniowych na obszarach zurbanizowanych w Polsce.
  • Energia odnawialna w województwie łódzkim z uwzględnieniem produkcji biomasy.
  • Rola obszarów zielonych w kształtowaniu mikroklimatu miast.
  • Dobre praktyki zarządzania wodą deszczową na terenach zurbanizowanych.
  • Strategia Unii Europejskiej w przeciwdziałaniu eutrofizacji Morza Bałtyckiego.
  • Strategie polowań drapieżników słodkowodnych.
  • Mikroplastik jako współczesne zagrożenie dla jakości wód.
  • Adaptacja miast do zmiany klimatu z wykorzystaniem NBS.

Kierunek Biomonitoring i biotechnologie ekologiczne:

  • Metody monitorowania migracji ryb w rzekach.
  • Ocena stanu wód podziemnych w Polsce, przyczyny i skutki ich degradacji.
  • Biotechnologie ekologiczne w rekultywacji ekosystemów wodnych.
  • Ocena biologiczna stanu wód powierzchniowych – indeksy ichtiofauny.
  • Rozwiązania oparte o przyrodę w miastach.

Proponowane tematy prac dyplomowych z podziałem na kierunki:

Kierunek Ochrona Środowiska:

  • Identyfikacja możliwości wykorzystania zielonej infrastruktury dla rehabilitacji cyklu wodnego w mieście.
  • Rola małej retencji w kształtowaniu procesów ekologicznych w niewielkich nizinnych rzekach.
  • Wykorzystanie ścian denitryfikacyjnych do usuwania zanieczyszczeń azotowych.
  • Zastosowanie efektu kaskadowego dla podniesienia tempa filtracji zooplanktonu w małym zbiorniku retencyjnym.
  • Rola stref buforowych w ograniczaniu zanieczyszczeń obszarowych na terenach rolniczych.
  • Opracowanie strategii rekultywacji zbiorników rekreacyjnych Stawy Jana i Stawy Stefańskiego w Łodzi.
  • Zielona infrastruktura w zrównoważonym planowaniu przestrzennym miasta z uwzględnieniem usług ekosystemów.
  • Ocena skuteczności sekwencyjnego systemu sedymentacyjno biofiltracyjnego w oczyszczaniu wód burzowych.
  • Wpływ rekultywacji zbiorników rekreacyjnych w Arturówku na stan jakości wód rzeki Bzury.
  • Analiza porównawcza możliwości wykorzystania osadów ściekowych i dennych do nawożenia gleb.
  • Gospodarka ściekowa w Polsce i sekwencyjne systemy biofiltracji ścieków.
  • Charakterystyka bakterii ważnych w regulacji występowania toksycznych sinicowych zakwitów wody.
  • Wykorzystanie bakterii algobójczych do kontroli wzrostu sinic z rodzaju Aphanizomenon – opracowywanie rozwiązań biotechnologicznych dla ekologii.
  • Optymalizacja molekularnego monitoringu oraz ocena zagrożenia ze strony mikroorganizmów antybiotykoopornych oraz metanogennych  w dobie przyśpieszonej zmiany klimatu.

KATEDRA ZOOLOGII BEZKRĘGOWCÓW I HYDROBIOLOGII

  • Różnorodność biologiczna, funkcjonalna i genetyczna fauny bezkręgowców w ekosystemach morskich, słodkowodnych i lądowych wraz z pochodzeniem i ewolucją wybranych grup skorupiaków, owadów (np. ważki, jętki, widelnice, motyle, chrząszcze, prostoskrzydłe, muchówki), pająków oraz ślimaków lądowych
  • Taksonomia integratywna, filogenetyka i biogeografia współcześnie żyjących bezkręgowców morskich, lądowych, słodkowodnych​ oraz bezkręgowców kopalnych
  • Odtwarzanie paleoklimatu na podstawie kopalnych Chironomidae​
  • Ekologia, biologia i filogeografia gatunków inwazyjnych
  • Tworzenie referencyjnej bazy sekwencji barkodów DNA dla Polski - Polish Barcoefe of Life (PolBOL) w ramach international Barcode of Life (iBOL)​ oraz ocena przestrzennego rozmieszczenia różnorodności biologicznej i kondycji ekosystemów z użyciem środowiskowego DNA i RNA

  • Pracownia optyczna:
    • Elektronowa mikroskopia skaningowa i mikroskopia świetlna
    • Analiza pierwiastkowa preparatów biologicznych
    •  Wykonywanie ilustracji budowy taksonomicznej oraz cyfrowych wersji ilustracji
    • Dokumentacja fotograficzna
  • Laboratorium molekularne:
    • Izolacja i amplifikacja DNA
    • Detekcja molekularna oraz analiza ilościowa
    • Sekwencjonowanie markerów molekularnych
    • Sekwencjonowanie długich fragmentów (genomy, mitogenomy)
    • Wykorzystanie i analiza DNA środowiskowego (environmental DNA – eDNA)
    • Metabarkoding DNA

KZBiH UŁ posiada najnowocześniejszy sprzęt niezbędny do przeprowadzenia wyżej wymienionych zadań.

  • aparatura niezbędna do izolacji i amplifikacji DNA
  • Real-Time PCR
  • Sekwencjonowanie DNA z wykorzystaniem technologii opracowanej przez Oxford Nanopore Technologies (MinION)
  • Komory klimatyczne do hodowli bezkręgowców
  • Obsługa programów statystycznych oraz języków programowania, min. R, PRIMER, STATISTICA, Canoco, Python pozwalają na:
    • Analizę różnorodności gatunkowej, funkcjonalnej, taksonomicznej oraz genetycznej
    • Tworzenie analiz wielowymiarowych
    • Modelowania matematycznego, w tym użycia uogólnionych modeli mieszanych
    • Użycie sieci neuronowych w badaniach np. paleoekologicznych
    • Analizę danych molekularnych przy pomocy zaawansowanych narzędzi bioinformatycznych (analiza danych genomowych, rekonstrukcja filogenezy z wykorzystaniem zegara molekularnego, genomika populacji, molekularna delimitacja gatunków)

  • Oceaniczne „hot-spots” – centra różnorodności ​biologicznej w ekosystemach morskich​
  • Wybrane stawonogi synantropijne i ich znaczenie​ sanitarno-epidemiologiczne​
  • Bezkręgowce w diecie człowieka​
  • Rekonstrukcja wyglądu organizmów kopalnych – metody i ograniczenia
  • Globalne ocieplenie a presja szkodników – co nas czeka pojutrze?​
  • Zielone miasta – utopia czy ekologiczna wizja przyszłości​
  • Inkluzje w żywicach kopalnych​
  • Parazytozy psów, kotów i człowieka – wzajemne relacje​
  • Czy zabraknie nam wody pitnej? Deficyty wodne w Polsce.
  • Wykorzystanie światowych baz danych (OBIS, GBIF) do badań różnorodności i rozmieszczenia wybranych grup morskich skorupiaków
  • Wykorzystanie techniki barkodingu DNA (lub eDNA) w ochronie przyrody

  • Kody kreskowe DNA w ocenie i monitoringu bioróżnorodności wód słodkich​
  • Opisy nowych gatunków skorupiaków obunogich ze śródziemnomorskiego „hotspotu” różnorodności z zastosowaniem metod integratywnych (DNA–morfologia)
  • Szacowanie kryptycznej różnorodności gatunkowej bezkręgowców na podstawie danych molekularnych
  • Przestrzenny rozkład różnorodności gatunkowej i genetycznej bezkręgowców w wodach słodkich Europy.
  • Dynamika populacji i różnorodności bezkręgowców wodnych izolowanych zbiorników wodnych (np. źródeł, zbiorników okresowych).
  • ​Wpływ barier geograficznych i biologicznych na rozmieszczenie skorupiaków morskich​
  • Nowe gatunki głębokowodnych obunogów z rowu Kurylsko-Kamczackiego, Morza Ochockiego
  • Ocena stanu środowiska Zatoki Gwinejskiej na podstawie skorupiaków obunogich.
  • Zróżnicowanie morfometryczne w gradiencie głębokości/ szerokości geograficznej i powiązanych czynników fizykochemicznych na przykładzie wybranej grupy morskich skorupiaków.
  • Różnorodność, ekologia i strategia rozrodcza zimowych muchówek na terenie wybranego parku krajobrazowego​
  • Jurajskie, kredowe lub eoceńskie owady – różnorodność taksonomia, ewolucja, morfometria​
  • Rekonstrukcja warunków klimatycznych w interglacjale emskim w oparciu o paleobioindykatory
  • Cykle życiowe i strategie rozrodu wybranych gatunków ślimaków lądowych
  • Sklepy zoologiczne jako donory obcych gatunków​
  • Biologia i filogeografia inwazyjnych bezkręgowców wodnych

KATEDRA ZOOLOGII DOŚWIADCZALNEJ I BIOLOGII EWOLUCYJNEJ

  • behawior różnych grup zwierząt
  • ewolucja
  • ekologia
  • rozmieszczenie

w tym:

  • rewolucja strategii rozrodczych
  • cykle życiowe
  • ekologia behawioralna
  • zachowania socjalne

  • analizy wskaźników fizjologicznych, w tym zawartości hemoglobiny i glukozy w krwi piskląt i osobników dorosłych
  • określenie wpływu skażenia środowiska metalami ciężkimi na wybrane parametry fizjologiczne piskląt (zawartość hemoglobiny i glukozy we krwi oraz poziomu hematokrytu), które określają jakość i kondycję badanych ptaków
  • analiza zróżnicowania zawartości metali ciężkich w piórach piskląt obu gatunków sikor w zależności od stopnia zurbanizowania siedlisk (obszar zieleni miejskiej, obejmujący Ogród Botaniczny i Zoologiczny oraz fragment Lasu Łagiewnickiego zlokalizowanego na obrzeżach miasta)
  • wpływ intoksykacji metalami ciężkimi na zróżnicowanie leukogramu i erytrogramu we krwi u piskląt badanych dziuplaków wtórnych
  • procesy synurbizacji ptaków i wpływ przekształceń środowiska związanych z urbanizacją na ekologię populacji gatunków zasiedlających miasta, ze szczególnym uwzględnieniem dziuplaków wtórnych, jako modelowego obiektu badań
  • prewalencja pasożytów i patogenów w populacjach sikor w gradiencie urbanizacyjnym. Wpływ ektopasożytów i pasożytów krwi z grupy Haemosporidia na śmiertelność i kondycję piskląt dziuplaków wtórnych w zróżnicowanych
  • potencjalna rola pospolitych gatunków ptaków zasiedlających miasta w transporcie wybranych patogenów i ich wektorów  na obszary zurbanizowane
  • ekologia dziuplaków wtórnych występujących w odmiennych środowiskach (środowisku leśnym, parkowo-ogrodowym oraz miejskim)
  • biologia lęgowej dziuplaków (sikory modrej, sikory bogatki oraz muchołówki żałobnej): fenologii przystępowania do lęgów, zmienności wielkości zniesienia, zmienności charakterystyk jaj i gniazd, sukcesów klucia oraz wylotu oraz kwestii związanych z jakością i dostępnością pokarmu
  • struktura i charakterystyka gniazd sikor oraz wpływ obecności roślin aromatycznych na kondycję fizjologiczną piskląt

Proponowane tematy prac dyplomowych z podziałem na kierunki:

Biologia:

  • Historia wielkich wymierań w dziejach ziemi
  • Wpływ rasy na wybrane aspekty zachowania psa domowego Canis lupus familiaris
  • Wybrane przykłady doboru płciowego w gromadzie ptaków
  • Ekologia muchołówki żałobnej
  • Proces domestykacji psa domowego Canis lupus familiaris
  • Ewolucja i etologia wybranych grup waleni
  • Charakterystyka ogólna likaonów pstrych – Lycaon pictus
  • Wybrane elementy ekologii behawioralnej krukowatych
  • Ekologia populacji i rozrodu sroki Pica pic

Ochrona Środowiska:

  • Ekologia i ochrona wilka Canis lupus
  • Biologia rozrodu i zmiany liczebności populacji wróbla domowego Passer domesticus i mazurka Passer montanus w Polsce
  • Ekologia i ochrona raniuszka Aegithalos caudatus
  • Ekologia i ochrona remiza Remiz pendulinus
  • Znaczenie ptaków w monitorowaniu skażenia metalami ciężkimi obszarów zurbanizowanyc

EkoMiasto:

  • Procesy ewolucyjne w populacjach miejskich
  • Wpływ sztucznego oświetlenia miasta na wybrane gatunki ptaków
  • Zwierzęta konfliktowe w miastach na przykładzie wybranych gatunków ssaków.
  • Cechy ptaków krukowatych Corvidae sprzyjające synurbizacji
  • Metody czynnej ochrony zwierząt stosowane w miastach w Polsce
  • Specyfika behawioralna zwierząt zasiedlających miasta na przykładzie wybranych gatunków
  • Zagrożenia dla mieszkańców związane z występowaniem dzikich gatunków ssaków w miastach
  • Zdziczałe psy w ekosystemach miejskic

Biologia Kryminalistyczna:

  • Znaczenie wybranych grup zwierząt padlinożernych w procesie dochodzeniowo śledczym
  • Nielegalne pozyskiwanie ptaków w Europie w świetle prawa Unii Europejskiej
  • Wykrywanie i ocena przestępstw wobec środowiska – zastosowanie wybranych testów cytogenetycznych w badaniach ekotoksykologicznych

Proponowane tematy prac dyplomowych z podziałem na kierunki:

Biologia:

  • Wpływ zróżnicowania przestrzennego miejskiego środowiska parkowo-ogrodowego na efekty rozrodu sikor modrej Cyanistes caeruleus i bogatki Parus major
  • Wpływ roślin aromatycznych na kondycję piskląt – eksperyment z użyciem lęgów sikory bogatki Parus major
  • Zróżnicowanie poziomu stresu środowiskowego między miejskim obszarem parkowym a lasem – poziom glukozy w krwi piskląt sikory bogatki Parus major
  • Zróżnicowanie poziomu stresu środowiskowego między miejskim obszarem parkowym a lasem – poziom glukozy w krwi piskląt sikory modrej Cyanistes caeruleus
  • Zróżnicowanie rozmiarów gniazd sikory bogatki Parus major między środowiskami lęgowymi cechującymi się odmiennym poziomem antropopresji
  • Porównanie efektywności rozrodu i kondycji piskląt sikory bogatki Parus major w pierwszych i drugich lęgach w Polsce środkowej
  • Anomalie jądrowe w erytrocytach ptaków - ocena genotoksycznego oddziaływania zróżnicowanych dawek ołowiu na pisklęta sikory bogatki Parus major

Ochrona Środowiska:

  • Wpływ metali ciężkich na wybrane parametry morfologiczne i fizjologiczne piskląt sikory modrej Cyanistes caeruleus w środowisku parkowym i leśnym aglomeracji łódzkiej
  • Wpływ metali ciężkich na wybrane parametry morfologiczne i fizjologiczne piskląt sikory bogatki Parus major w środowisku parkowym i leśnym aglomeracji łódzkiej
  • Zróżnicowanie zawartości metali ciężkich w piórach piskląt sikory modrej Cyanistes caeruleus i bogatki Parus major w środowisku parkowym i leśnym aglomeracji łódzkiej

Instytut Ekologii i Ochrony Środowiska

Opis zadań

Instytut Ekologii i Ochrony Środowiska stanowi jednostkę organizacyjną Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska. Głównym zadaniem Instytutu jest koordynacja kształcenia studentów w zakresie Biologii (specjalność biologia środowiskowa), Ochrony środowiska, Biomonitoringu i biotechnologii ekologicznych oraz EkoMiasta (od 2018/2019). Instytut skupia dziewięć katedr realizujących wspólne programy dydaktyczne.

Dane kontaktowe

Instytut Ekologii i Ochrony Środowiska

  • Banacha 12/16 90-237 Łodź
tel: 42-635-44-55 e-mail:

Lista jednostek