Postępowania w sprawie nadania stopnia naukowego doktora dla absolwentów szkół doktorskich
Postępowanie o nadanie stopnia naukowego doktora w dyscyplinie nauki biologiczne procedowane jest przez Komisję Uniwersytetu Łódzkiego ds. stopni naukowych w dyscyplinie nauki biologiczne.
Posiedzenia ww. Komisji odbywają się zgodnie z terminarzem dostępnym na stronie Wydziału.
Absolwent szkoły doktorskiej ubiegający się o nadanie stopnia doktora zobowiązany jest przesłać całą wymaganą dokumentację najpierw w wersji elektronicznej, do weryfikacji jej poprawności pod względem formalnym, na adres mailowy: stopnie.naukowe@biol.uni.lodz.pl. Papierowe wersje dokumentów należy złożyć w Dziekanacie Wydziału BiOŚ UŁ dopiero po akceptacji wersji elektronicznych przez koordynatora ds. postępowań doktorskich.
Absolwent szkoły doktorskiej ubiegający się o nadanie stopnia doktora w dyscyplinie nauki biologiczne składa Przewodniczącemu Komisji Uniwersytetu Łódzkiego do spraw stopni naukowych w dyscyplinie nauki biologiczne wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora (Załącznik nr 5 do Uchwały Senatu UŁ nr 660 z dnia 27 stycznia 2020 r. z aktualizacją z 23.09.2025 r.).
Uruchamia to procedurę składającą się z dwóch etapów:
- Etap I - wszczęcie postępowania,
- Etap II - wyznaczenia recenzentów.
Oba etapy procedowane są w czasie jednego posiedzenia Komisji Uniwersytetu Łódzkiego do spraw stopni naukowych w dyscyplinie nauki biologiczne (w przypadku, gdy nie ma konieczności przeprowadzenia dodatkowych egzaminów potwierdzających u Kandydata znajomość nowożytnego języka obcego na poziomie biegłości językowej co najmniej B2 i/lub uzyskanie efektów uczenia się na poziomie 8 PRK).
Etap I - wszczęcie postępowania
Do wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora dołącza się:
- zaświadczenie o ukończeniu szkoły doktorskiej, które jest równoznaczne z osiągnięciem efektów uczenia się na poziomie 8 PRK,
- rozprawę doktorską wraz ze streszczeniem we właściwym języku składa się wydrukowaną w 1 egzemplarzu wraz z ich zapisem na elektronicznym nośniku danych w formie pdf podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym. Dołączenie dodatkowych wersji papierowych rozprawy doktorskiej wraz z określeniem ilości egzemplarzy, pozostaje do uzgodnienia przez osobę ubiegającą się o nadanie stopnia doktora z Przewodniczącym Komisji na późniejszych etapach postępowania. Wersja papierowa rozprawy doktorskiej wraz ze streszczeniem jest przekazywana do Archiwum UŁ,
- oświadczenie potwierdzające tożsamość rozprawy doktorskiej złożonej na zakończenie kształcenia w szkole doktorskiej z rozprawą doktorską załączoną do wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora,
- oświadczenie promotora/promotorów oraz promotora pomocniczego, którzy pełnili te funkcje na etapie kształcenia doktoranta w szkole doktorskiej o dalszym pełnieniu tej funkcji podczas postępowania w sprawie nadania stopnia doktora,
- pozytywną opinię promotora/promotorów wyznaczonego/wyznaczonych przez szkołę doktorską wraz z raportem z systemu antyplagiatowego JSA stanowiącym załącznik do opinii,
- certyfikat z nowożytnego języka obcego lub dyplom ukończenia studiów, poświadczający znajomość tego języka na poziomie biegłości językowej co najmniej B2. Wykaz certyfikatów potwierdzających znajomość nowożytnego języka obcego (Załącznik nr 1 do Uchwały Senatu UŁ nr 660 z dnia 27 stycznia 2020 r.),
UWAGA: Jeżeli absolwent szkoły doktorskiej nie dysponuje certyfikatem lub dyplomem ukończenia studiów, poświadczającym znajomość tego języka na poziomie co najmniej B2, komisja przeprowadza egzamin potwierdzający znajomość nowożytnego języka obcego na poziomie biegłości językowej B2 po wszczęciu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora. - informację o dorobku naukowym (zgodnie z przepisami określonymi w art. 186 ust. 1 pkt. 3 Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz w art. 179 ust. 6 pkt. 1-2 Ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce),
- kwestionariusz osobowy,
- oświadczenie o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną RODO,
- odpis lub kserokopię (poświadczoną za zgodność z oryginałem przez podmiot wydający dokument) dyplomu potwierdzającego posiadanie tytułu zawodowego magistra, magistra inżyniera albo równorzędnego lub dyplomu, o którym mowa w art. 326 ust. 2 pkt 2 lub art. 327 ust. 2 ustawy, dającego prawo do ubiegania się o nadanie stopnia doktora w państwie, w którego systemie szkolnictwa wyższego działa uczelnia, która go wydała.
W przypadku, gdy do przygotowania rozprawy doktorskiej autor rozprawy doktorskiej wykorzystał lub będzie wykorzystywał informacje poufne stanowiące tajemnicę prawnie chronioną, zobowiązany jest on do wystąpienia z pisemnym, umotywowanym wnioskiem do przewodniczącego właściwej Komisji UŁ ds. stopni naukowych o objęcie rozprawy doktorskiej klauzulą poufności zawierającym opinię promotora rozprawy doktorskiej, a także, w uzasadnionych przypadkach, opinię osoby reprezentującej podmiot/przedsiębiorstwo wnoszące o nadanie klauzuli poufności rozprawie. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 15 do niniejszego Regulaminu.
Każda z osób biorących udział w procesie przygotowania rozprawy doktorskiej, w tym w procedurze nadawania stopnia doktora i mająca dostęp do informacji poufnych, w tym pracownicy administracyjni, zobowiązana jest podpisać oświadczenie o zachowaniu poufności, którego wzór stanowi załącznik nr 16 do niniejszego Regulaminu.
UWAGA: W przypadku, gdy absolwent szkoły doktorskiej nie złoży wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia niezwłocznie po zakończeniu kształcenia w szkole doktorskiej lub dokona modyfikacji rozprawy doktorskiej, zostaje zobowiązany do przedstawienia aktualnej opinii przygotowanej przez osobę, która złoży oświadczenie o pełnieniu funkcji promotora/promotorów na etapie wszczęcia postępowania przed Komisją, obejmującej informację o ewentualnych modyfikacjach rozprawy doktorskiej w stosunku do rozprawy złożonej na zakończenie kształcenia w szkole doktorskiej. Przed wydaniem opinii przez promotora/ promotorów rozprawa jest sprawdzana z wykorzystaniem systemu antyplagiatowego.
W przypadku wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora w terminie późniejszym niż 2 lata od momentu zakończenia kształcenia w szkole doktorskiej komisja może przeprowadzić egzaminy doktorskie potwierdzające uzyskanie efektów uczenia się na poziomie 8 PRK, jeśli uzna, że doszło do istotnej zmiany wiedzy naukowej w obrębie dyscypliny reprezentowanej przez absolwenta szkoły doktorskiej, a w szczególności tematyki rozprawy doktorskiej.
Etap II - wyznaczenie recenzentów
W postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora Komisja UŁ ds. stopni naukowych w dyscyplinie nauki biologiczne wyznacza 3 recenzentów spośród osób niebędących pracownikami podmiotu doktoryzującego oraz uczelni, instytutu PAN, instytutu badawczego albo instytutu międzynarodowego, których pracownikiem jest osoba ubiegająca się o stopień doktora. Recenzentem może być osoba posiadająca co najmniej stopień doktora habilitowanego.
- Czterech kandydatów na recenzentów zgłasza przewodniczący Komisji doktorskiej, której profil naukowy jest zbieżny z tematyką rozprawy (wniosek o powołanie recenzentów);
- Kandydat do stopnia doktora, po zapoznaniu się z listą proponowanych recenzentów, składa:
- Promotor / promotorzy / promotor pomocniczy składają oświadczenie o braku współpracy naukowej w okresie ostatnich 5 lat z kandydatami proponowanymi na recenzentów.
- Recenzenci przed wyznaczeniem na tę funkcję składają oświadczenie o niewystępowaniu okoliczności, o których mowa w art. 276 ust. 1 pkt 4 ustawy. Promotor, promotor pomocniczy, którzy nie są zatrudnieni w UŁ również są zobowiązani do złożenia tego oświadczenia. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 17.
Powyższe dokumenty składa się wraz z wnioskiem o wszczęcie postępowania doktorskiego.
Do obrony może być dopuszczona osoba, która uzyskała pozytywne recenzje od co najmniej dwóch recenzentów oraz spełniła wymagania, o których mowa w art. 186 ust. 1 pkt 5 Ustawy o Szkolnictwie Wyższym i Nauce.
Po wpłynięciu trzech recenzji, przed dopuszczeniem do obrony, osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora zobowiązana jest do złożenia do Przewodniczącego Komisji Uniwersytetu Łódzkiego do spraw stopni naukowych w dyscyplinie nauki biologiczne wniosku o wyznaczenie terminu publicznej obrony.
Po zapoznaniu się z aktami sprawy, w szczególności z rozprawą doktorską oraz recenzjami, Komisja Uniwersytetu Łódzkiego do spraw stopni naukowych w dyscyplinie nauki biologiczne wydaje postanowienie w sprawie dopuszczenia do obrony rozprawy doktorskiej.
Komisja Uniwersytetu Łódzkiego do spraw stopni naukowych w dyscyplinie nauki biologiczne powołuje komisję doktorską do przeprowadzenia obrony rozprawy doktorskiej.
Język obrony rozprawy doktorskiej inny niż polski został wskazany we wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora. W szczególności dotyczy to sytuacji, gdy rozprawa doktorska została sporządzona w języku obcym albo osoba ubiegająca się o stopień naukowy doktora nie jest obywatelem Polski.
Obrona rozprawy doktorskiej odbywa się na otwartym posiedzeniu komisji doktorskiej z udziałem recenzentów, promotora/promotorów, promotora pomocniczego. W posiedzeniu musi wziąć udział przynajmniej 1 recenzent.
Nie później niż 10 dni przed wyznaczonym terminem obrony osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora zobowiązana jest do:
- zdeponowania w Repozytorium UŁ elektronicznej wersji rozprawy doktorskiej w formacie pdf ze streszczeniem we właściwym języku, recenzjami i oświadczeniem (załącznik nr 3) oraz dokonania jej właściwego opisu;
- obowiązek zdeponowania w Repozytorium UŁ elektronicznej wersji rozprawy doktorskiej w formacie pdf ze streszczeniem we właściwym języku, dokonania jej właściwego opisu nie dotyczy rozprawy doktorskiej objętej klauzulą poufności;
- złożenia do sekretarza administracyjnego (mgr Sonia Suchińska) podpisanego oświadczenia w sprawie udostępnienia rozprawy doktorskiej zdeponowanej w Repozytorium UŁ celem archiwizacji;
- przesyłania na adres mailowy sonia.suchinska@biol.uni.lodz.pl autoreferatu przedstawiającego główne założenia rozprawy doktorskiej;
- złożenia w Dziekanacie uaktualnionego i podpisanego wykazu publikacji naukowych oraz życiorysu (prosimy, aby w życiorysie Państwa osiągnięcia były usystematyzowane od osiągnięć najstarszych do najbardziej bieżących).
Decyzję w sprawie nadanie stopnia doktora podejmuje Komisja Uniwersytetu Łódzkiego do spraw stopni naukowych w dyscyplinie nauki biologiczne.
